Blíží se konec povinného obutí zimních pneumatik na voze. To znamená nejen přezouvání na letní pneumatiky, ale i pravidelnou kontrolu auta a možná i vybavení garáže. 

Kola za vás sice nepřezujeme, za to máme pár rad, na co nezapomenout a jak si udělat přezouvání příjemnější. 

Vše začíná přípravou kol. Jestli máte na novou sezónu koupené i nové pneumatiky, nemáte příliš co kontrolovat. Pokud však budete jezdit na těch z předchozí sezóny, je nutné zkontrolovat minimální bezpečnou hloubku drážek dezénu pneumatiky, která je zákonem stanovena na 1,6mm pro letní pneumatiky (4mm pro zmní pneumatiky). K tomu nejlépe poslouží pneuměřič 2v1, který zjistí i tlak v pneumatikách, pokud máte 2 sady kol, které střídáte, ten by se po půlročním skladování mohl snížit. 

 

To, že kola dělají auto, bychom si mohli nechat zarámovat. Proto když už jsou kola sundaná, nabízí se je pořádně umýt a vyčistit. Ideální je čistič kol K2 ROTON, který si poradí i s velmi intenzivní špínou, v kombinaci s K2 SIGMA gelem, který pneumatiky nejen oživí, ale také chrání proti poškození, praskání a stárnutí. 

 

Jestli jste si už při poslední výměně kol říkali, že byste si po letech zasloužili nový zvedák, je nejvyšší čas si ho pořídit dříve, než vám auto při výměně spadne. Pojízdný hydraulický zvedák Yato je nejvhodnější pro domácí používání. Nezapomeňte však, že nosnost zvedáku vy měla být minimálně taková, jako je váha automobilu. 

 

Nebudeme radit, jak vyměnit kolo, jen připomeneme, čeho se při výměně vyvarovat:

  • Neměňte kola na trávě/hlíně, zvedák se do ni zaboří a auto se stane nestabilní.
  • Neměňte dvě kola současně. Láká to, ale bezpečné to rozhodně není.

 

Po demontování kola začíná samotná kontrola auta.
První, na co je třeba se zaměřit, jsou brzdy. K lepší kontrole a očištění je vhodný čistič na brzdy, který odstraní malé cizí předměty mezi třmenem a destičkou, ale také hlavně odmašťuje. 

 

Brzdový kotouč by neměl mít po obvodu velkou hranu, viditelnou už jen na pohled. V takovém případě je kotouč na konci své životnosti a nemá dostatečnou tloušťku pro bezpečný provoz. V případě brzdových destiček má nové obložení cca 1,2cm třecího segmentu na předních respektive cca 1cm na zadních. Čili třeba tloušťka 0,5cm je zhruba v polovině své životnosti a jistě ještě nějaké kilometry vydrží.

 

Neméně důležitá je kontrola tlumičů a pružin

Tlumiče zkontrolujte opticky, zda nejsou ohnuté, zvenčí nějak poškozené nebo vyteklé a špinavé od oleje. Že nejsou tlumiče v pořádku také napoví samotná jízda. Auto se neustále houpe a nejvíce to poznáte při průjezdu zatáčkou s nerovným povrchem. Kola neudrží kontakt s vozovkou a auto začne odskakovat ven ze zatáčky. V takovém případě již neplní svoji správnou funkci a je třeba jejich výměna. 

Vyvěšené zavěšení odhalí také celou délku pružin, takže se můžete podívat, zda některá není prasklá. Pružiny ve většině případů praskají na konci závitů a při stojícím voze na zemi to nemusí být vůbec vidět.

 

Pokud kontrola brzd, tlumičů i pružin proběhla v pořádku, zbývá zbavit auto skvrn, asfaltových částí a dalších nečistot zejména v oblasti za předními a zadními koly. Nejlepší pomocník je odstraňovač skvrn a asfaltu.

Teď už jen nasadit kola, popřát šťastné kilometry a doufat, že za sezónu nenajdete v pneumatikách ani jeden. 

 

 

A na závěř? 

 

V průběhu celého měsíce dubna* vám věnujeme na výše uvedené produkty slevu 25%. Stačí do košíku zadat kód JARO a sleva je vaše. 


 

*Akce platí do 30.04.2022 nebo do vyprodání zásob.